פינוי פסולת ממפעלי מזון

למפעלי המזון יש תפקיד חשוב בחיינו והם אלו שעומדים מאחורי המוצרים בסופר שעל המדפים, המסעדות, המעדניות המאפיות ועסקי המזון השונים.
אבל בין אם אלו מוצרים חלביים או בשריים, שימורים, מאפים או כל מוצר אחר, המפעל שעומד מאחוריהם מייצר לא מעט פסולת.

הפסולת הזו מגיעה בעיקר מעודפי הייצור והיא סותמת בשלב כלשהוא את השפכים וצריכה טיפול ופינוי מקצועיים מכיוון שאם זה לא יקרה, הזיהום הסביבתי יהיה גדול, הצומח והחי ייפגעו ומי התהום יזוהמו.
הבעיה היא שיש חומרים רבים שעלולים להימצא במי השפכים והטיפול יכול להיות שונה בכל אחד מהם.

החומרים במי השפכים

יש אם כן חומרים שונים אותם ניתן למצא במי השפכים, חומרים שדורשים טיפול ספציפי בכל אחד מהם.
בין החומרים הללו יש כמובן את השומנים שניתן לראות אותם בעיקר במפעלים שצורכים הרבה שמן או מייצרים שמן, ושמן יכול להיות נטל כבד על מערכת הביוב.

יש את מלח הבישול שעלול לגרום להמלחה של המים ולהזיק להם, וניתן למצוא במפעלים הללו כמויות גדולות הרבה יותר ממה שמותר, יש חומרים אורגניים מרוכזים שיש במפעלי יינות ומיצים, מפעלי שימורים, משחטות, מחלבות וכדומה, שגם אותם צריך לפנות, ויש כמובן חומרים מוצקים מרחפים או שוקעים שיש בכל התעשיות הללו במערכות הביוב, שצריך להפריד אותם מזרם השפכים. שפכים חומציים יכולים להימצא בעיקר במפעלי שימורים.

הטיפול

פינוי פסולת ממפעלי מזון צריך להיות מקצועי וצריך לתת את המענה לכל אותם חומרים שעשויים להימצא בתוך מי השפכים של המפעל.
פסולת מפעלי מזון שנשארת יותר מידי זמן רק מסבכת את הטיפול בה, וכדאי לעשות את זה כמה שיותר מוקדם. הנה כמה מאפשרויות הטיפול בחומרים השונים:

  • מלח – מלח אם כן נמצא בריכוזים גבוהים במי השפכים הרבה מעבר למה שמותר, והטיפול בו הוא באמצעות סינון מיוחד והטמנה שלו בתנאים הדרושים לו.
  • חומרים אורגניים – חומרים אורגניים צריכים להתעכל על ידי חיידקים ולהפוך לפחמן דו חמצני ומים. את זה עושים בשיטת בוצה משופעלת. החיידקים הללו פועלים בנוכחות חמצן ויש אפשרות לפינוי של הפסולת הזו למתקנים בהם הטיפול הביולוגי נעשה באמצעות חיידקים שלא צריכים חמצן כדי לגדול.
  • שומנים – את השומנים מציפים בעזרת אויר במכלי הפרדה ולאחר מכן גורפים את השכבה העליונה (השומנית)
  • חומצות – חומצות מנטרלים באמצעות בסיס מתאים. אם יש שפכים חומציים ובסיסיים באותו המפעל, ניתן לאחד אותם בבריכות איזון.
  • מוצקים מרחפים – יש בריכות שיקוע שבאמצעותם מסולקים המוצקים המרחפים מהשפכים.

חשוב אם כן לטפל בצורה מקצועית בפסולת של מפעלי מזון. העבודה צריכה להתבצע על ידי מי שהוסמך לכך ומי שיש לו את האמצעים לעשות את זה בצורה מיטבית.
חשוב כמובן לשמור על כל כללי הבטיחות על מנת שהפינוי יעבור בשלום. בשביל שזה יקרה צריך לפנות לחברה מקצועית, עם הציוד, היידע והניסיון הדרושים.